Po premjeros. Nuo skrajučių iki skrydžių
2005 lapkričio 6 d.
.jpg)

Tad filmo kuriamą aplinką gali gelbėti tik vienas žmogus – Šarūno Barto pavardė, leidžianti tikėtis kai ko kito.
Tačiau prasidėjęs veiksmo ar bent jau detektyvo žanras nepalieka ramybėje gerą juostos dalį. O pagaliau, jei pamatytume veiksmo scenarijų – į kokį kitą žanrą jis galėtų pretenduoti? Trise nuvaro automobilį, keturiese bėga nuo Ukrainos milicijos, kažkur tarp stepių Vanečka (vardai iškyla tik titruose, filme jų nesigirdi) automobilį parduoda kitam, pabėga nuo „draugų“ pas moterį, su kuria kažkada (prieš kalėjimus? valkatavimą?) sugyveno vaiką. Trijulė jį pasiveja, viena iš jų, aktualioji, kaip pasakytų Jerzy Pilchas, Vanečkos moteris bando aiškintis santykius su buvusiąja, finale visi persigeria ir – išnyksta Apokalipsės liepsnose. Visiškas postsovietinis kriminalinis skaitalas. Jeigu ne Bartas.

Bet laisvėje kurti yra visiška kūrybos nelaisvė, griežtas savęs apribojimas nuo kadro kraštų iki personažų mimikos ir itin taupių žodžių. Socialinis fonas yra šiandiena, postsovietinė ar post-civilizacinė erdvė (tegul tos civilizacijos ir nedaug būta). Fonas Kintas iki išsiveržimo iš bet kokios kultūros į nuogą natūrą. Miestas, kuriame veikėjai nedaug užsibūna, nusakomas keletu kadrų ir žodžių. Unifikacija daugiaaukščių negyvose plokštumose. Madų žurnalų merginos – visos vienodos, skiriasi tik rūbai. Gitaristo (pavadinkime jį taip, vardas neištartas, aktoriaus nežinau) improvizacija apie tai, kaip atskirti vakar nuo šiandien, kai taip viskas vienoda. Pavojus būti įtrauktam yra: moteris pasako, kad pasidarys tatuiruotę su driežu ant krūtinės. Vanečka, lyg intuityviai priešindamasis tam, ironizuoja: pasensi, papai nuvys, ir liks ant krūties padvėsęs dinozauras. Viskas, miesto, beveidžio Juodosios jūros kurorto, pakaks. Keiskime į juodo vandens telkinį Krasnodaro tyruose.

Tame „ne tai“ toliau ir klaidžiojama, ir viskas yra apie „ne tai“. Lyg bandant išsiveržti, bet nesugebant persijungti. Perjungti gali tik žvilgsnis į natūrą – kadruose daug gyvulių, itin daug. Ir pievų, kurios tik iš pirmo žvilgsnio būtų vienodos. Bet kadro grožis pažymi vietą: išėjus iš namo matosi pieva su dviem kiparisais. Čia perjungiamas pats žanras – į beveik antropologinę dokumentiką.
Mergaitė, atsitūpusi prie namo, ilgai žarsto smėlį. Tarsi kažką bandytų sukurti, performuoti jį, supilti kalvelę. Bet vėl viskas lieka taip pat. Ir ilgam Nieko čia nevyksta, ni chuja, pasakytų to namo gyventojai. Bet mergaitė tiesiog būna, ji yra. Be jokių prasmių, kaip be prasmių yra ir nuolatiniai keiksmažodžiai, kurie – tik iškvėpimas, tik dalis beprasmės kalbos, net nebe emocijos. Tikrieji jausmai čia neišreiškiami, jie tušuojami ir keičiami keiksmais, provokacijomis muštis, išsilieti, šokti, gerti, bandyti „pakabinti“ merginą ar bent jau pasyviai ir daug rūkyti. Bet tai – pakaitalas, emocijų perkėlimas. Tik dirglūs išduotos moters judesiai, jos raumenų ir judesių įtampa ir šlykštus kadras – įstatyta į bambą cigaretė – tiesiogiai išreiškia tą norą keisti „ne tai“, su skausmu išdeginti tiesiogines gimties užuo-mazgas.

Todėl laisva, „tuščia“ erdvė yra ir pavojinga, nes netolygūs vaizdų krūviai atsineša sąlyginius žanrus. Vienas planas: moteris parūko ir įeina pro duris į namą. Pagal ritmiką planas čia turėtų baigtis, bet tuoj pro duris išbėga mergaitė, sudrumsdama tą rimtą,– ir taip sukuriamas natūralus dokumentinis realybės vaizdas. Tokių stebėjimų, įsistebėjimų į peizažus filme apstu, ir tai gražiausios jo akimirkos.
Tačiau scenarijus seka savo pasaką, ir kai prieinama prie „šeimos santykių“ aiškinimosi, pernelyg rūstus Ritos Klein Moters žvilgsnis, įremtas sieną (t.y. į niekur) tampa perdaug iliustratyvus. Niekaip neapgirstantis, mažne teigiamas herojus Vanečka (Dmitrijus Podnozovas) perdėm niūriu žvilgsniu pamažėle ima artėti prie „sovietų šnipo Vakaruose“ ar „dūmojančio lietuvio“ tipažo. O nebylus moterų aiškinimasis ir antausis išduoda pozą ir silpnąją Barto režisūros vietą: jam ir svetima, ir sunku suvaldyti teatrą ir Bergmano marionečių gyvenimus. Jo stichija yra natūra, jos stebėjimas, net aktorių ir neprofesionalų improvizacijos, kurios taip pat – natūralios, išaugančios iš veiksmo, sukeltos ilgos išgėrimo scenos (primenančios „Koridorių“, bet nelyginamai organiškesnės), dainų ir šokių, garsų kakofonijos.

Žinoma, gali visą suinteresuotumą ir ateinančias į galvą visiškai neperšamas sąsajas atmesti, bet tai būtų tolygu atsisakyti kino teksto malonumo. Ir kino tekstūros.
Stebint Barto kameros žvilgsnį intensyviai į kiną terpiasi fotografija. Kaip Wimas Wendersas fotografuoja Amerikos dykvietes, taip kitoje pasaulio pusėje Bartas fiksuoja Ukrainos ar kitų kraštų („Mūsų nedaug“) tyrlaukius. Jo kadras, tegul ir vos judantis ar su praskrendančiais paukščiais, yra nuostabi ilgai laikoma panoraminė nuotrauka. Žemė, kelias su mažu rėžiu dangaus viršuje. Dangus dar nesuvaldytas, ir šio filmo fotografijų galerijoje dažnai panėši į tiesiog mėgėjišką nuotrauką ar pavojingai banalią užsklandą.
Interjero nuotraukos jau yra tapyba: priemenė, besistumdantys vyras ir moteris, sukabinti ir vos išsiskiriantys iš sienų faktūros rūbai ir prasiveriančios durys blausiame apšvietime – lyg ištrauka iš olandų tapybos chrestomatijos. Kitas kadras net siūlo tipingą jai pavadinimą – „Mergaitė su vandens indu“. Žmonės ne breigeliški, bet elgiasi kaip jo smuklėse. Finale lieka ramiai išsibarsčiusios po laukus karvės. Ikaras jau nukrito, 10 minučių po jo skrydžio.
Grįžtant prie lietuvių kinematografinių realijų: po Audriaus Stonio filmo „Tas kurio nėra, arba Countdown“ premjeros Šarūnas Bartas prisispyręs kamantinėjo Audrių – tai jis yra ar jo nėra? Lyg „Septyni nematomi žmonės“ reikštų ne tą patį. Prie to pridėkime Arūno Matelio „Prieš parskrendant į žemę“, filmą apie tuos, kurie dar ne žemėje. Pavadinimai nėra vien neatsakingas žaidimas, jie išduoda šiandien juntamas tarpines būsenas. Bet jau žemė regima ir nėra skrajojimų ir atigravitacinių jėgų, o tai geras ženklas.