Po premjeros. Moterys tarp vyrų šešėlių
Eksperimentuoti kine nevengiantis ir pavydėtinai nuosekliai didžiųjų Lietuvos kinematografo iššūkių laikotarpiu dirbantis režisierius Algimantas Puipa, pirmomis pavasario dienomis žiūrovams pristatė dar vieną savo “ kūrybinę intrigą” – filmą “Nuodėmės užkalbėjimas”, sukurtą remiantis šviesios atminties Jurgos Ivanauskaitės romanų "Ragana ir lietus", "Placebas" ir "Sapnų nublokšti" motyvais. Į šiuolaikinę siužetinę liniją sudėliotame pasakojime apie dvi pažemintas, bet maištaujančias moteris ir keturis jas kankinančius vyrus, bandoma atvirai pažvelgti ne tik į stilizuotus dvasinius potyrius ir jų kaitos procesus, bet ir į kūnišką jausmų prigimtį, kuri ilgą laiką buvo savotišku “tabu” nacionaliniame kinematografe. Psichoterapeutės Ritos (aktorė Nelė Savičenko) ir beviltiškai kunigą įsimylėjusios jos pacientės Vikos (aktorė Rasa Samuolytė) išpažintys
"Noriu sukurti filmą apie moteris, kurios išdrįso užminti ant vyro šešėlio", - teigė režisierius, pristatydamas juostą “Nuodėmės užkalbėjimas”. Nors moteriška tema Lietuvos kinematografe nėra itin kruopščiai nagrinėjama, tačiau už savo vietą po saule kovojančių ar iš moters-aukos sindromo besistengiančių išsivaduoti herojų buvo galima pamatyti ir ankstesniuose A. Puipos filmuose: “Moteris ir keturi jos vyrai” (1983), “Žuvies diena” (1989), “Elzė iš Gilijos” (2000). Tiesa, kad kokios stiprios bebūtų, dažniausiai jos įkūnijo ir pasiaukojančių, atlaidžių moterų – motinų personažus, suformuotus vyriškojo pasaulio matymo. Šį kartą buvo pabandyta suvokti ir perteikti “silpnosios lyties” logiką ir jų akimis pažvelgti į vyrus. Užduotis ne iš lengvųjų, juolab, kad filmo centre – dviejų moterų drama, vykstanti mūsų dienomis Vilniuje ir jo apylinkėse. Čia nėra ir negali būti jokių istorinių perspektyvų, etnografinių kostiumų bei improvizacijų seniai praėjusio laiko tema. Veiksmas vyksta čia ir dabar, žodžiai, tariami Vikos ir kitų filmo personažų lūpomis, yra daugeliu atveju kasdienė kalba, nepagražinta jokiomis literatūrinėmis ar kinematografinėmis metaforomis. Slogi, pilkšvai mėlynuose interjeruose; psichiatrinės ligoninės ar kapinių peizaže besirutuliojančio veiksmo nuotaika neatslūgsta viso filmo metu, tarsi dar labiau pagilindama konfliktą tarp dviejų pradų – vyriškojo ir moteriškojo. Jų sandūra yra tokia aktyvi ir lemtinga, kad nuo jos išsivaduojama tik kitoje realybėje, jau nepaklūstančioje jokiems logikos dėsniams. Daugiau ar mažiau, tačiau
Mirtis – reali ar įsivaizduojama, atsikartoja jei ne filmo herojų likimuose, tai geriausiu atveju, jų vaizduotėje. Net ir labiausiai kunigo geisdama, Vika griebiasi peilio, vos tik jis neatsargiai atsuka jai nugarą. Verčiasi su automobiliu, bandydama sutraiškyti savo aistros įsikūnijimą, stovintį pakelėje ir kalbantį mobiliuoju telefonu. Įsivaizduoja save, gulinčią baltoje vonioje su perpjautomis venomis. “Aš nebenoriu jo mylėti. Aš noriu jo nemylėti. Koks skirtumas?” – piktai klausia bandančios ją iškvosti psichoterapeutės. Aktorė Rasa Samuolytė įtaigiai kuria jaunos, ambicingos ir nepratusios pralaimėti moters charakterį. Jau iš pirmųjų filmo scenų aišku, kad jos situacija nepavydėtina, - jos vyras yra psichinis ligonis, jos meilužis – staiga įžadus prisiminęs kunigas, o kitų svarbių ar galinčių padėti žmonių jos pasaulyje nėra. Nėra net vaiko, kurio ji trokšta kaip vienintelės likusios galimybės išsaugoti nutrūkusiam ryšiui su mylimu, bet negalinčiu mylėti vyriškiu. Ji pasmerkiama absoliučiai vienatvei, prieš kurią net maištauti nėra prasmės. Pilkos namų sienos ar nusitrynę gobelenai yra šalti ir nebylūs, o sveiku protu besivadovaujantys žmonės negali, o gal ir nenori peržengti savo apsibrėžtų funkcijų ribos, atskiriančios juos nematoma abejingumo ir nesupratimo
Filmo "Nuodėmės užkalbėjimas" kadruose aktoriai Rasa Samuolytė (1, 3, 4), Remigijus Sabulis (2), Nelė Savičenko (2, 3), Aleksas Kazanavičius (4)