Interviu. Kino operatorius Audrius Kemežys: „Kiną kuria žmonės, o ne kameros“
.jpg)
Audrius Kemežys (LAC) – vienas daugiausiai ir sėkmingiausiai pastaraisiais metais dirbančių kino operatorių Lietuvos kine. Tarp įsimintiniausių jo nufilmuotų juostų yra „Ūkų ūkai“ (2006) , „Varpas“ (2007, abiejų rež. A.Stonys), „Prieš parskrendant į Žemę“ (2005, rež. A. Matelis), "Vulkanovka.
Operatoriaus darbas šiemet buvo įvertintas „Sidabrinės gervės“ apdovanojimu.
Spalio 16 dieną įvyko naujo A.Kemežio nufilmuoto filmo „Balkonas“ premjera. Tai režisierės Giedrės Beinoriūtės vaidybinė juosta, pasakojanti dviejų vaikų jausmų brandos istoriją. Filmo premjeros proga kalbamės su kino operatoriumi A.Kemežiu.
-- Kokius reikalavimus „Balkono“ režisierė kėlė Tau, filmo operatoriui?
-- Kalbant apie plastinį sprendimą, kodinis pavadinimas buvo -- žaidimas „toli/arti“. Per tą balkono
Kaip žinia, daug kas kine remiasi į technines galimybes. Tad reikia papasakoti istoriją tokiomis techninėmis priemonėmis, kokias manėme turėsime. Buvome išsinuomavę patalpėlę, kurioje pasidarėme balkono maketą, ir ten video kamera filmavome scenas su vaikais. Filmavome, kaip norėjome, ieškojome geriausio varianto, gryninome filmo stilistinius sprendimus. Giedrė žiūrėjo į monitorių, ir, kai matydavo, kad gaunasi kas nors
-- Ar veikė plastinius sprendimus tai, kad „Balkone“ vaizduojami tarybiniai laikai, 8-tas dešimtmetis? Ir veikia mūsų vaikystės ar paauglystės atsiminimai, nostalgija, sentimentai.
-- Gal tai žodžiais nebuvo įvardinta, bet mums abiems su režisiere buvo aišku, kad tai tarsi turėtų būti „tarybinis“ filmavimo stilius: nėra sudėtingų kameros judesių, efektingų šviesų, būdingas santūrumas. Nes vis dėlto tais tikrais tarybiniais laikais juosta buvo žemo jautrumo, o tai lemia, kad būtinas didelis šviesos kiekis, niekuo nesuminkštinta stiprių prožektorių šviesa, didelė kamera, kuria greičiausiai nebus filmuojama nuo peties. Aišku, nebuvo jokios prasmės to kopijuoti, naudoti tų laikų juostos ar filmavimo technikos.Senus laikus norėjome atkurti šiuolaikinėmis priemonėmis, nebuvo bandymo parodyti, jog tai nufilmuota tada.
-- Kokia kamera filmavai „Balkoną“?
-- DigitalBetacam iš „Cineskopės“. Iš pradžių norėjome HD filmuoti. Man atrodė, kad ir viena, ir kita kamera geros, turėjau patirties su abiem. Tačiau iš praktinės pusės buvo geriau DigitalBetacam, nes ji yra Vilniuje, ir todėl lengviau organizuoti filmavimą, daugiau laisvės. O HD būtų iš Latvijos -- atvažiavo ir išvažiavo, būtų didesnis spaudimas. Tad pasirinkome DigitalBetacam.
-- Kokią optiką naudojai?
-- Irgi iš „Cineskopės“—“Zeiss ultra prime”, kino kameros optiką. Prie kameros buvo dar priedėlis PRO35, kuris išlaiko tokius pačius vaizdo parametrus (matymo kampą, židinio nuotolį, ryškumo gylį) kaip ir filmuojant kino kamera su 35 mm kino juosta. Čia režisierės sumanymas su kino optika filmuoti. Ji kažkur festivalyje buvo mačiusi taip nufilmuotų filmų, ir jai ta idėja patiko.
-- Su režisiere G. Beinoriūte kartu filmuojate jau kelintą filmą. Kuo įdomu su ja dirbti?
-- Suartina tai, kad mes bendraamžiai. Tuo apibrėžta panaši patirtis gyvenime, ir panašų kiną žiūrėjome. Kai dirbi su tuo pačiu režisieriumi, tai vienas filmas veda į kitą. O padaryta pertrauka – pvz. su Giedre filmą „Vulkanovka. Po Didžiojo kino“ filmavome prieš kelis metus – suteikia vilčių, kad bus kažkas nauja, bus galima padaryti tai, kas nesigavo ankstesniuose filmuose.
-- Dirbai su daugeliu režisierių: Šarūnu Bartu, Arūnu Mateliu, Audriumi Stoniu, Valdu Navasaičiu, Vytautu V.Landsbergiu ir kitais. Ko išmokai iš jų?
-- Iš kiekvieno kažko kito. ..
Visą interviu su operatoriumi Audriumi Kemežiu skaitykite Lietuvos kino operatorių asociacijos tinklalapyje:
http://www.lac.lt/content/view/52/40/lang,lt/
"Monoklio" studijos nuotraukose - operatorius Audrius Kemežys, režisierės Giedrės Beinoriūtės filmo "Balkonas" kadras.