Įvykis. Anime kūriniuose filmavosi ir lietuviai
Gruodžio 3-9 dienomis sostinėje prasideda anime festivalis OTAKA ir antrą kartą šio žanro gerbėjams bei šiaip smalsiems žmonėms siūlo panardyti po neįtikėtinos fantazijos proveržius demonstruojančią japonišką animaciją. Pastarąjį dešimtmetį japonų animacija (įvardijama specifiniu anime terminu) sparčiai populiarėja visame pasaulyje. Savo apyvartos apimtimi Japonijos animacijos industrija yra antroji pasaulyje (po JAV), tačiau kol kas tik labai maža dalis anime produkcijos pasiekia užsienio šalis. Situacija šiek tiek pasikeitė pastaruoju dešimtmečiu, kada interneto pagalba japonų animacija tapo lengvai prieinama visų pasaulio šalių žiūrovams. Skirtingai nei JAV, kur animacijos rinkoje dominuoja tokie gigantai, kaip “Disney” ar “PIXAR”, Japonijoje anime kuria daugybė įvairaus dydžio studijų. Viena vertus, mažesnėms studijoms sunkiau konkuruoti su multimilijoninėmis korporacijomis tarptautinėje rinkoje, kita vertus – didžiulė konkurencija vietinėje rinkoje sukuria kur kas didesnę animacijos žanrų ir temų įvairovę. Tokiu būdu Japonijos anime kūrėjai atsiduria unikalioje padėtyje tarp komercijos ir kūrybinės laisvės bei eksperimentavimo. Anime apima platų temų ir meninės raiškos spektrą, kurio kartais gali pavydėti net meninių filmų kūrėjai. Būtent šį anime dinamiškumą bei įvairovę ir stengiamasi perteikti šių metų OTAKOS festivalio filmų programoje, kuri žada puikius įspūdžius ir vaikams, ir ištikimiems anime gerbėjams bei tiems, kurie tiesiog nori susipažinti su dar neatrastu Japonijos animacijos žanru. Į festivalio programą įtraukti ir gilias tradicijas atspindintys, jau klasika vadinami tikri animacijos šedevrai, ir drąsios naujovių paieškos.
Klasikinei japonų animacijai šiais metais atstovauja ankstyvieji “Studio Ghibli” filmai – Hayao Miyazakio „Mano kaimynas Totoro“ (“My neighbor Totoro”) ir „Dangaus pilis Laputa“ (“Laputa: Castle in the Sky”) bei Isao Takahatos „Jonvabalių kapas“ (“Grave of the Fireflies”). H. Miyazakio vardas gerai žinomas visame pasaulyje – jo kurti animaciniai filmai yra ne kartą laimėję įvairius prestižinius apdovanojimus Berlyno, Venecijos bei kituose tarptautiniuose filmų festivaliuose. „Mano kaimynas Totoro“ ir „Dangaus pilis Laputa“ pasižymi H. Miyazakiui būdingu polėkiu, fantazija, puikiu žmogiškų emocijų perteikimu. I. Takahata pasaulinėje scenoje mažiau žinomas, tačiau animacijos gerbėjų gretose jo darbai vertinami ne ką mažiau nei H. Miyazakio. „Jonvabalių kapas“, kaip ir dauguma I. Tkahatos darbų, kur kas rūstesniu tonu gvildena rimtesnes temas nei tituluoto kolegos animaciniai filmai.
Jaunesniajai Japonijos animatorių kartai festivalyje atstovauja režisieriai Mamoru Oshii, Rintaro ir Satoshi Kon. Pastarojo daugialypiškumą atskleidžia du, atrodytų visiškai priešingi, darbai – „Tokijo krikštatėviai“ (“Tokyo Godfathers”) ir „Paprika“. Dažniausia S. Kon anime pasitaikanti tematika – subjektyvios realybės siurrealistiškumas – puikiai atskleidžiama „Paprikoje“, tačiau „Tokijo krikštatėviuose“ režisierius pasakoja linijinę, paprastą, bet nuoširdžią istoriją. Mokslinės fantastikos gerbėjų gretose puikiai žinomas M. Oshii savo naujausiame darbe „Padangių klajokliai“ (“The Sky Crawlers”), kuris 2008 metais Venecijos kino festivalyje buvo nominuotas Auksiniam Liūtui, nenutolsta nuo mėgstamo žanro tradicijų ir melancholiško pasakojimo stiliaus. Dar vienas populiarus šiuolaikinės anime kūrėjas Rintaro pateikia klasikinės nebylaus kino legendos, 1927 metų Fritzo Lango filmo „Metropolis“, animacinę versiją, kuriai įtakos taip pat turėjo 1949 metų Japonijos mangos (komiksų) klasikas Osamu Tezuka.
Paskutiniaisiais metais, japoniškai animacijai populiarėjant visame pasaulyje, atsiranda ir vis daugiau bendrų tarptautinių projektų. Vienas tokių – pirmas didesnis (nuo „Pingviniuko Lolo“ laikų) bendras japonų/rusų animacinis veiksmo filmas „Pirmasis būrys: tiesos akimirka“ (“First Squad: The Moment of Truth”). Šis filmas gali sudominti ir tuo, kad jame epizodiškai pasirodo garsus Lietuvos aktorius Liubomiras Laucevičius bei humanitarinių mokslų daktaras Sigitas Plaušinaitis.
Tačiau geriausiai japonų animacijos dinamiškumas, įvairovė bei eksperimentavimo dvasia atsiskleidžia ambicingame “Studio 4C°” dviejų dalių projekte „Genialus vakarėlis“/„Genialaus vakarėlio tęsinys“ (“Genius Party”/”Genius Party Beyond”), kuriame savo trumpametražius filmus pateikia net 12 iškilių anime režisierių.
Renginio metu bus organiuojamos ne tik filmų peržiūros, bet ir profesionalios kūrybinės dirbtuvės, kurios padės gyvai prisiliesti prie Japonijos kultūros ir anime šaknų. Gruodžio 7 dieną OTAKOS lankytojai kino teatre „Pasaka“ turės unikalią galimybę susipažinti su origami (japoniška popieriaus lankstymo technika) istorija bei lankstymo būdais ir pamatyti dar visai naują, tačiau jau nemažai apdovanojimų pelniusį “Green Fused Films” susuktą dokumentinį filmą „Tarp lenkimų“ (“Between the Folds”, rež. Vanessa Gould). Gruodžio 9 dieną į kino teatrą „Pasaka“ pakvies mangos (tradicinių japoniškų komiksų, iš kurių kilo anime žanras) kūrybinės dirbtuvės. Jų metu dalyviai galės susipažinti su mangos istorija ir išbandyti įvairias jos stilistikas.
Renginys vyks gruodžio 3-6 dienomis kino centre „Forum cinemas Vingis“, gruodžio 7-9 dienomis kino teatre „Pasaka“.
Sekite informaciją www.otaka.lt