Po premjerų. “Jauna Lietuva trumpai”: meilės priežastys ir pasekmės, palydėtos nemeno postmodernizmo
Šiųmetės “Scanoramos” programą „Jauna Lietuva trumpai“ pradėjo Andriaus Blaževičiaus filmas „Dešimt priežasčių“. Tai – jaunojo režisieriaus magistro darbas Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. Filmuojantys mobilieji telefonai, populiarios rūbų parduotuvės, kančios
Namie Vytas leidžia laiką kaip ir dauguma studentų, gyvenančių su tėvais: žiūri lėkštas TV laidas, pykstasi su mama ir ruošia namų darbus. Vyto tėvai, kaip ir jis, leidžia dienas prie televizoriaus ir kalbasi apie nieką. Galima suprasti, kad režisierius norėjo parodyti šiuolaikinės šeimos susvetimėjimą, kadangi tėvai apie sūnaus gyvenimą nežino nieko, o jų sūnus, savaime suprantama, nieko jiems nepasakoja.
Filmo pavadinimas – ironiškas. „Dešimt priežasčių“ – tai pop grupių „69 danguje“ ir „Pikaso“ dainos apie meilę pavadinimas. Kai Vytas klauso per TV dainos žodžius, jis joje identifikuoja savo meilę Onai. Vytas bando atrasti tas „dešimt priežasčių“,
Režisieriui A. Blaževičiui galima spausti ranką už norą parodyti šiuolaikinio jaunimo kasdienybės ištrauką, tačiau tam būtų galima pasitelkti ir kitokias priemones bei aplinkybes. Pirmiausia, šis filmas man pasirodė ne itin profesionaliai nufilmuotas, o antra - filme vaidinantys aktoriai nelabai įtikinamai vaidino savo personažus. Tačiau tai, tikriausiai, atleidžiama filmavimo metu buvusiai pirmakursei G. Glemžaitei, kuri aktorinio meistriškumo dar išmoks.
Po filmo seanso paklaustas, kodėl savo filmuose dažnai kviečia filmuotis aktorių Marių Repšį, A. Blaževičius atsakė, kad jo nuomone, tai geriausias aktorius Lietuvoje. Na, čia tik šio jauno režisieriaus nuomonė, kuri nuskambėjo net kiek ironiškai, ir
Kitaip nei A. Blaževičius, režisierius Simonas Gylis filme „Rendezvous“ profesionaliau parodo vienos poros meilės istoriją. Tai – savotiška prancūzų roko muzikanto Bertrand'o Cantat ir aktorės Marie Trintignant tragiškos meilės istorijos atomazgos Vilniuje, 2003 metais, interpretacija.
Filme rodomi praeities epizodai, sulėtinimai bei stambūs personažų planai puikiai perteikia pagrindinio personažo kančias padarius nusikaltimą – jis nužudo savo mylimąją. Jos brolis, nieko neįtardamas, ateina į vieną Vilniaus viešbutį aplankyti savo sesers vaikino. Šis prieš tai išgeria nemažą saują raminamųjų , o vėliau suka marichuanos suktinę. Matome, kad šį vyriškį kamuoja sunkios problemos, kurias po truputį jis atskleidžia savo nužudytosios mylimosios broliui. Per trylikos minučių filmuką režisierius subtiliai perkelia į ekraną tragišką nusikaltimą padariusio vyriškio jausmus. Pagirčiau Saulių Lukoševičių už nepriekaištingą operatoriaus darbą ir pagrindinio vaidmens aktorių Dalių Jančiauską - už pastangas perteikti žmogžudystę įvykdžiusio žmogaus emocijas. Kitas filmo aktorius, mums jau pažįstamas iš blogiečių personažų arsenalo, Mindaugas Papinigis („Zero“, „Zero 2“, „Knygnešys“) šiame filme kiek perspaustai, bet taip pat intensyviai suvaidino savo sesers žudiko draugą, kuris bando jam padėti išsipasakoti slegiančias problemas. Režisierius per trylika minučių parodo kaip žmogus, paveiktas narkotikų bei svaigalų nesugeba susidoroti su užkritusia kalte
Trečiasis filmas, apie kurį norėčiau pakalbėti, tai jauno menininko iš Klaipėdos Arūno Eimulio bandymas pasijuokti iš 8-ojo dešimtmečio Turkijos kino pramonės „šedevrų“ – „Super M nuotykiai“. Prieš trisdešimt metų Turkijoje buvo populiarūs Holivudo filmų perdirbiniai. Jeigu JAV rodė „Žvaigždžių karus“ ar „Supermeną“, tai Turkijoje iškart būdavo kuriami tų filmų analogai, tik, tiesa, ne tokie profesionalūs. A. Eimulis savo šešių minučių filme šmaikščiai pasityčiojo iš anuometinių Turkijos filmukų. Primityviomis priemonėmis sukurtas pusiau animacinis, pusiau vaidybinis „Super M nuotykiai“ kuo puikiausiai pašiepia to meto
Nuotraukose - filmų "Dešimt priežasčių", "Rendezvous" ir "Super M nuotykiai" kadrai.
Straipsnio autorė Dovilė Juozapavičiūtė yra LMTA kinotyros III kurso studentė.