Pagrindinis “Arsenalo” prizas – už koprodukciją

Gintarė Kavaliūnaitė
2004 spalio 4 d.

 Septynioliktą kartą rugsėjo mėnesį vykstantis didžiausias kino festivalis Baltijos šalyse “Arsenals” laikomas profesionaliausiu renginiu, tarptautinei auditorijai pristatančiu Baltijos šalyse sukurtus filmus. Specialioje Baltijos filmų konkursinėje programoje šiais metais buvo parodyta 19 juostų iš Lietuvos, Latvijos ir Estijos. Iš jų lietuviški – trys: Arūno Matelio “Sekmadienis. Evangelija pagal liftininką Albertą”, Oksanos Burajos “Dienoraštis” ir Antano Janausko “Trumpas sujungimas”. Pastarasis keturių minučių trukmės animacinis filmas apdovanotas specialiu festivalio diplomu “už sugebėjimą per kelias minutes perteikti patrauklią ir taiklią gyvenimišką istoriją”.

Lietuviai nespėjo užbaigti filmų

Pasak festivalį stebėjusios Lietuvos radijo laidos “Kino meka” kūrėjos Auksės Kanceravičiūtės, “Arsenale” lankėsi daug kviestinių užsienio svečių: kitų šalių kino festivalių rengėjai, žurnalistai, režisieriai. Baltijos konkursinės programos filmai buvo rodomi bendruose seansuose su garsiausiais filmais iš Tarptautinės programos. Tokiu būdu vietinės juostos sulaukė itin didelio ne tik kino profesionalų, bet ir eilinių festivalio žiūrovų dėmesio.

Organizatoriai neslėpė tikėjęsi sulaukti daugiau filmų iš Lietuvos. Ypatingai geidžiami buvo praėjusio “Arsenalo” prizininkų – Janinos Lapinskaitės ir Audriaus Stonio – naujieji filmai. Tačiau J.Lapinskaitės naujasis filmas “Stiklo šalis” dar nebaigtas. A.Stonio pilno metražo dokumentinio filmo “Tas, kurio nėra, arba Countdown” rodymas neįvyko per plauką. Juostos premjera pažadėta tarptautiniam Amsterdamo dokumentinių filmų festivaliui IDFA. Režisierius pasakojo, kad “Arsenalo” organizatoriai susisiekė su IDFA ir gavo leidimą parodyti filmą Rygoje. Tačiau iki festivalio pradžios nespėta pagaminti reikiamos 35 mm kopijos, todėl filmo rodymas Rygoje buvo atšauktas.

Organizatoriai minėjo laukę filmų ir iš kitų Lietuvos režisierių, šiuo metu dar dirbančių prie savo naujausių filmų – Kristijono Vildžiūno, Audriaus Juzėno.

Ypatingas dėmesys – Gruzijos kinui

Beveik dvi savaites“Arsenalo” laikrodžiai rodė Rygos ir Tbilisio laiką. 2004-ųjų festivalio garbės svečias – gruzinų kino režisierius Otar Iosseliani. Taip iškilmingai buvo pažymimas meistro 70-asis jubiliejus. Festivalyje buvo parodyta Iosseliani filmų retrospektyva ir speciali Gruzijos filmų programa.

Iosseliani naujausias filmas “Likit sveiki, mylimi tėvų namai” atidarė festivalį, o ant festivalio biuro pastato sienos atidengta šmaikšti atminimo lenta režisieriaus garbei su užrašu latvių ir gruzinų kalbomis: “Otar Iosseliani, Tarptautinio kino festivalio “Arsenalas” garbės svečias, ėjo pro šį pastatą, stabtelėjo ir išgėrė taurę Ahašeni”.

Garbės lenta panaši į improvizuotą inkilėlį. Tai – užuomina į Iosseliani filmą “Gyveno strazdas giesmininkas”. Kiekvieną dieną 12, 15 ir 18 valandą iš inkilėlio skambėjo daina “Daigvines”, atliekama šv. Panteneimono bažnytinio choro.

Daugiausia prizų – L.Pakalninai

Daugiausia prizų šių metų festivalyje sulaukė latvų režisierė Laila Pakalnina, pristačiusi Estijoje, Latvijoje, Lietuvoje ir Kaliningrade filmuotą juostą “Autobusas”, apie maršrutu Talinas-Kaliningradas kursuojantį autobusą ir jo keleivius. Šiuo filmu buvo atidaryta Baltijos šalių filmų programa. “Autobusas” – puikus Baltijos šalių koprodukcijos galimybių pavyzdys. Kitas L.Pakalninos filmas “Pitonas” pelnė specialųjį FIPRESCI diplomą.

Penkiose moderniose Rygos kino salėse (beje, aplenkiant kompanijos “Forum cinemas”, Rygoje turinčios identišką vilnietiškajam multipleksą, sales) pusantros savaitės vykusiame festivalyje parodyta per 150 filmų iš viso pasaulio.

Baltijos šalių konkursinės programos apdovanojimai:

Geriausias Baltijos šalių filmas: “Autobusas”, rež. Laila Pakalnina (Estija/Latvija/Lietuva/Suomija)

Geriausias dokumentinis filmas: “Autobusas”, rež. Laila Pakalnina (Estija/Latvija/Lietuva/Suomija)

Geriausias animacinis filmas: “Trofėjus”, rež. Karlis Vitols (Latvija)

Specialus garbės diplomas animaciniam filmui: “Trumpas sujungimas”, rež. Antanas Janauskas (Lietuva)

Geriausias vaidybinis filmas: "Somnambulizmas", rež. Sulev Kedus (Estija/Suomija)

Tarptautinės kino žurnalistų žiuri diplomas: “Pitonas”, rež. Laila Pakalnina

Tarptautinės ekumeninės organizacijos INERFILM prizas geriausiam Baltijos šalių dokumentiniam filmui: “Šypsokis”, rež. Askolds Saulitis (Latvija)

Specialus Vienos laboratorijos prizas: “Kiaulių revoliucija”, rež. Rene Reinumagi, Jaak Kilmi (Estija)

 

Komentarai