Gimė 1922 m. Lietuvoje. Gyvena ir dirba
Niujorke nuo 1949 m. Vienas žymiausių eksperimentinių filmų kūrėjų septinajame
ir aštuntajame dešimtmetyje.
Šeštajame dešimtmetyje aktyviai įsitraukė į kino kritikos diskursą: savo
tekstus publikavo “Film Culture Magazine”, ”The Village Voice”, “Sight and
Sound”, “Bianco e Nero”, “The American Film”, “The New York Times”, “Cahiers du
Cinéma”, “Film Quarterly” etc. Jonas Mekas yra Filmų antologijos (nepriklausomo
kino produkcijos archyvas) Niujorke įkūrėjas ir jos vadovas. Sulaukęs garbaus
amžiaus ir toliau aktyviai kuria, rašo ir keliauja po pasaulį su savo kūriniais.
Ištraukos iš amerikiečių kino kritiko Fred Camper
straipsnio “Ekstazės sekundės”:
Jonas Mekas žinomas kaip vienas svarbiausių
avangardinio kino meno propaguotojų. Savo recenzijomis ir filmų demonstravimu
per kelis dešimtmečius jis priartino šio ypatingo filmavimo meno sąjūdžio pasiekimus daugeliui
žiūrovų, kurie kitaip jų nebūtų pažinę. Bet jis ir pats yra filmininkas, ir iš
tikrųjų vienas geriausių jo remiamo sąjūdžio menininkų.
Kadangi J. Meko filmavimas yra reliatyviai
„abstraktus“, palyginus su įprastiniu dokumentiniu filmu, jis mato kiekvieną
asmenį kaip judančių šešėlių raštą, kuris įsismelkia į žiūrovo vyzdį ir
smegenis, į jo sąmonę, lygiai taip, kaip ir susitikimas su kitu žmogumi.
J. Meko kinematografinis stilius įjungia
improvizacinę filmavimo metu vykstančią kompoziciją. Priešais jį esančiai
scenai jis atsiliepia filmuodamas ją labai trumpais vaizdinių proveržiais,
dažnai paimdamas tokius scenos aspektus, kurie normaliai nebūtų išryškinti. Šie
yra sujungiami befilmuojant ir per vėlesnį montavimą sudaro jo paties savitą,
idiosinkratišką filmuojamo įvykio reginį.
Žiūrovai, kuriems avangardinis kinas dar
svetimas, turėtų būti pasiruošę galimybei, kad filmą iš pradžių bus sunku
stebėti: montažas yra ne tik labai greitas, bet kartais gali būti net sumaišančiai
staigus.
Mekas nusisuka nuo scenos kaip tik tuo
momentu, kai atrodo, jog gali atsitikti kas nors „įdomaus“, arba kaip tik tuo
metu, kada žiūrovas yra pradėjęs jausti simpatijas veikėjams. Šis montažas
labai nelygus, rantytas ir nereguliarus savo ritmais. Niekada negalima iš
anksto spėti, kada Mekas užbaigs sceną, nebent spėliojant, kad tai įvyks pačiu
labiausiai nelaukiamu momentu. Žiūrovo akis nuolat sukrečiama vaizdinių
trumpumo ir taip pat „naminių filmų“ filmavimo stiliaus.
Užsienio lietuvių dienraštis „Draugas“, 1986 m. vasario 22 d.:
Mekas vengia klasikiniai išbalansuotų
kompozicijų, sklandaus, lygaus apšvietimo ar bet ko, kas primintų komercinės
kinematografijos dailius, neiššaukiančius, nesikeičiančius, sudaiktintus ir iš
anksto žiūrovui suvirškintus vaizdinius. Čia nereikėtų išleisti iš akių
įkvėpimo, ateinančio iš naminių filmų žanro. Mekas Mėgaujasi necentruotų
įrėminimu, veikėjais, besistaipančiais prieš jo aparatą, svyruojančiais kameros
judesiais. Jis net puikiai išnaudoja įvairius kameros sutrikimus, jų rezultatus
įjungdamas į savo filmo ritmus. Jo, kaip poeto, akis įstengia per medžiagos
organizavimą šias priemones panaudoti, kad intensyvumas, kuriuo scena
suvokiama, dar padidėtų.
Poveikis žiūrovui, kuris atviras tokioms
galimybėms, yra nepaprastas. Jokia scena, joks momentas negali būti suvokiamas
pasyviai. Kiekvienas iš staigių nutraukimų, iš dalies dėl to, kad jei nelaukti,
padeda įliedinti jo redaguotus vaizdus į smegenis staigaus atskleidimo
blykstelėjimu. Pasyvus stebėjimas iš anksto nulemtų vaizdų, kuriais pasižymi
konvencinių filmų pobūdis, yra nušluojamas, ir žiūrovo protui teikiama naujos
gyvybės. Itš tiesų, tokios didybės
filmas kaip „Jis stovi dykumoje, skaičiuodamas savo gyvenimo sekundes“ suteikia
naujos prasmės frazėms kaip „gyvenimas pasaulyje“. Mekas teigia, jog gyventi –
tai reiškia būti nuolat naujai pastabiu, amžinai atsivėrusiu, galėti vis iš
naujo save nustebinti.
Kitas J. Meko technikos poslinkis yra,
nežiūrint atpažįstamų veikėjų ir vietovių, filmo kaip autobiografijos
pabrėžimas. Tai nėra filmai, pretenduojantys atskleisti kokią nors objektyvią
informaciją apie vaizduojamus žmones. Nors spausdinti įrašai pateikia medžiagos
vietą, datas ir veikėjų vardus, jie skirti scenų datavimui įstatyti ir kaip
filmininko gyvenimo „sekundės“. Kaip ir kiekvienoje autobiografijoje, turinys
čia yra Meko asmeniški prisiminimai.